Mi az?
A tervszerűen végrehajtott karbantartás lényege, hogy függetlenül a jármű és/vagy adott részegység állapotától, elvégzünk bizonyos javításokat, cseréket.
Például:
- motorolaj csere
- (nem vizsgáljuk milyen a motorban jelenleg lévő olaj, hanem lecseréljük a megadott intervallumnak megfelelően)
- vezérműszíj csere
- (mint fent, bár szemrevételezni lehet, de nem mindig látható egy szíjon, hogy mennyi a valós futott km/üzemóra)
- vezérműlánc csere
- (itt már nem lehetséges a szemrevételezés megbontás nélkül és nem is látunk általában semmi különöset talán még egy "öreg" láncon sem - kiszerelve és egy új mellé fektetve már látnánk)
- fékfolyadék, fagyálló hűtőfolyadék csere, stb...
Miért szükséges?
Mert sokkal olcsóbb "elébe menni" a meghibásodásnak, mint kivárni, hogy melyik alkatrész vagy rosszabb esetben fődarab romlik el, majd ekkor bejelentkezni a szervizbe, kivárni a sort és kifizetni a megnövekedett javítási költségeket. Miért növekedett meg a javítási költség? Mert például egy kenetlenség (olajcserék elmulasztása, olajfolyások elhanyagolása) miatt "beállt" motor javítása 400-800 ezer forint közé tehető - addig az olajcsere költsége kb. 20 - 30 ezer Ft...
Mikor (milyen időközönként) szükséges?
Ez nagyon sok mindentől függ (fődarab tipusa, gépjármű típus, évjárat, gyártói utasítás), íme néhány iránymutató gondolat:
Új autó vásárlás után, amikor letelik a gyártói garancia, tarthatjuk magunkat az eddig előírt és megszokott ciklushoz, de jobban tesszük, ha változtatunk ezen . Sajnos egyre több gyártó ír elő olajcserét 20-30 ezer vagy akár mégtöbb tízezer kilóméter megtétele után, ehhez ne ragaszkodjunk semmilyen körülmények között sem, mert sokkal hamarabb elhasználódik a motorunk, mint indokolt lenne.
Az olajcserék ideális időközét az autó általános használata kell, hogy meghatározza, pl.:
- sok hidegindítás, rövid utak sűrűbb olajcserék
- beindítás után hosszú és kiegyensúlyozott használat ritkább olajcserék
Ezenkívül a modern (részecskeszűrős) dízeleknél tovább csökkenti a két olajcsere között megtehető távolságot a részecskeszűrő regenerálásakor az olajba jutó gázolaj olajhígító hatása, a benzines turbómotoroknál fokozottab olajkokszolódás, megégés is. Igaz, hogy nagyon sokat fejlődött az autógyártás technológiája, igaz az is, hogy sokkal jobb, "modernebb" anyagokkal dolgoznak a gyárak, de ne felejtsük el, hogy azért minél olcsóbban is szeretnék előállítani az autót (természetesen profitmaximalizálási céllal, hiszen nem pusztán "szívjóságból" álltak neki autókat gyártani) és ez magával hozza a mérnöki munka igazi csúcsát: a precízen kiszámolt futásteljesítményt. (Ez kb. annyit tesz, hogy az alkatrész gyártásának pillanatában már tudni lehet, hogy üzembiztosan mennyit fog futni a termék (alkatrész) és talán még azt is, hogy biztosan mennyit NEM)
Használt autó megvétele után célszerű egy kis füzetbe (akár a javító által adott szervizfüzetbe) feljegyezni az olajcseréket, illetve minden lényeges javítást. Ugyancsak a vásárlás után, a lehető legrövidebb időn belül cseréltessünk motorolajat, váltóolajat, vezérműszíjat (adott esetben akár vezérműláncot), bármit is írtak a hirdetésben (frissen szervizelt, idős doktorbácsié volt, stb), mert elég életszerűtlen, hogy valaki eladás előtt több tízezer Ft-ot költsön egy autóra.
Az olajcserén kívül sok egyéb berendezés (váltó, féltengelyek, kuplung, világítás, stb) igényel rendszeres felülvizsgálatot, ezek közül legfontosabb a fék.
Időközönként vizsgáltassuk meg a tárcsafékbetétek és tárcsák vastagságát, bontassuk meg a hátsó (dob)féket, ahol nagy mennyiségű fékpor halmozódhat fel, nyikorgást és egyéb panaszokat okozva. A fékfolyadékot 2 évente cseréltessük le!