Amit a gépjármű diagnosztikáról tudni érdemes
Napjaink korszerű gépjárműveit számítógépek irányítják, valószínűleg ön is egy ilyen autót vezet. Az autó számítógépe(i) el van(nak) látva öndiagnosztikai (önellenőrzési) funkcióval, amelynek lényege, hogy érzékeli a jeladóktól érkező jeleket, beavatkozói különféle paramétereit és ha hibát észlel bekapcsolja a "MIL" (Malfunktion Indicator Lamp) vagy más néven a hibajelző/motorkontroll lámpát.
Ilyenkor a hibakód tárolódik a számítógép [ECU] hibatároló memóriájában. A hibakódokat célműszerrel vagy számítógéppel a megfelelő interfész használatával lehet kiolvasni és elkezdeni a hiba valós okának feltárását. Kezdetben ezeket OBD (On Board Diagnosis) azaz fedélzeti diagnosztikával ellátott rendszereknek hívták és sokszor egyedi ún. gyártóspecifikus dugaljat használtak.
Később megjelent az OBD2, ahol már az egységesített trapéz alakú diagnosztikai csatlakozó áll rendelkezésünkre az utastérben, a szabvány szerint a vezetőülésből elérhető helyen.Minden ilyen rendszerben gyártott gépkocsinak rendelkeznie kell a motor nem tökéletes üzemét jelző, műszerfalra szerelt lámpával (MIL) és egy külső ellenőrzést lehetővé tévő csatlakozóval.
A hibajelző lámpa (MIL)
A műszerfalon található ellenőrzőlámpa (MIL) megvilágított mezőjében vagy feliratnak vagy motorszimbólumnak kell lennie.
Az alábbi feliratszövegek vagy szimbólumok ajánlottak:
- Check Engine
- Service Engine Soon
- Check Powertrain
- Check Powertrain Soon
- motor-szimbólum
Hogy működik az EOBD?
Az EOBD (European On Board Diagnosis) az EURO III normához kapcsolódó európai szabályozás. Az OBD2-nek az a feladata, hogy jelezzen a gépjárművezetőnek a motor diagnosztikai jelzőlámpája által bármely, károsanyag-kibocsátással kapcsolatos hibát.
Az EOBD egy beépített felügyeleti rendszer, amelynek két fő funkciója van:
- Észleli a gépjármű környezetvédelmi berendezéseinek meghibásodásait
- Jelzi a vezetőnek azon meghibásodásokat, amelyek a károsanyag-kibocsátás küszöbértékének túllépését eredményezi.
A vezérlőegység állandóan felügyeli a következő elemeket:
Diesel motor
- Kipufogógáz-visszavezetés
- Égéskimaradás
- Befecskendezés-kezdet szabályozás
- töltőnyomás-szabályozás
- automatikus nyomatékváltó
- befecskendező rendszer irányítóegység
- az irányítóegységgel összekötött érzékelők, beavatkozók
Otto (benzines) motor
- Katalizátor-mőködés felügyelet
- Lambdaszonda-öregedés diagnosztika
- Lambdaszonda-feszültség ellenőrzés
- szekunderlevegő rendszer
- tüzelőanyaggőz-kipárolgásgáltó rendszer
- tömítettség ellenőrzés
- tüzelőanyag-ellátó rendszer
- égéskimaradás
- CAN-busz
- Motronic irányítóegység
A lámpa kigyullad, amikor a meghibásodás a károsanyag-kibocsátás növekedését eredményezi. A lámpa villog égéskimaradások esetén, mert a katalizátor meghibásodhat. A lámpa csakis a motor rongálódásának veszélye, vagy a közlekedés biztonságának veszélyeztetése esetén lép működésbe.
A vezérlőegység csak azután törölheti az átmeneti hibát, ha 40 felmelegítési ciklus alatt nem jelenik meg újra. Egy felmelegedési ciklus a gépjárműnek egy működési időtartama, amely elégséges ahhoz, hogy a legalább 22 fokra lehűlt motor hőmérséklete a motor elindítását követően 70 fokot érjen el.
Bővebben az OBD és OBD2-ről
OBD (On Board Diagnosis) fedélzeti diagnosztikát az USA-ban vezették be az 1988-as modellévtől kötelezően. A műszaki előírásokat a SAE (Society of Automobile Engineers) szabványok tartalmazzák. Az OBD-I szerint ellenőrizni kell az emisszió korlátozó azon rendszereit melyek a központi vezérléssel kapcsolatban állnak. A keletkező hibák kijelzéséhez a műszerfalon elhelyezett MIL (Malfunction Indicator Light) lámpát helyeznek el.
A keletkezett hibát villogókódokkal vagy arra alkalmas kiolvasóval (interfész) lehet meghatározni. Az európai autógyártók részre az előírásokat az ISO (International Organization for Standardization) szabályozza. Alapnorma az ISO 9141, mely tartalmazza pl.: a diagnosztikai csatlakozó adatait, valamint a diagnosztika műszer adatait (csatlakozási paraméterek, protokoll, adatforgalom jellemzői).
Az OBD szabványt 1994-ben felváltotta a szabványos OBD2.
USA-ban készült gépjárműveknél 1996-tól kötelező az OBD2. Európában az Otto motoros gépjárműveknél 2001-től a dízel üzemű autóknál 2003-tól és a teherautóknál 2005-től kötelező az OBD II szabvány használata. A hibakódok kiolvasása csak arra alkalmas rendszerteszterrel (Generic Scantool) lehetséges. A diagnosztika csatlakozó szabványát és lábkiosztását a SAE J1962 ajánlás tartalmazza. Az ajánlás tartalmát az ISO 9141-2 szabvány változatlanul átveszi (CARB-ISO csatlakozó).
Az OBD2 csatlakozón kiolvasott hibakódok (DTC – azaz Diagnostic Trouble Codes) paraméterei és értékei minden járműnél azonos jelentéssel bírnak, de a hibakódok kiolvasásához használt adatprotokoll gyártók szerint különböző lehet. Például:
- GM járművek a SAE J1850 VPW (Variable Pulse Widht Modulation),
- Ford a SAE J1850 PWM (Pulse Widht Modulation),
- európai és ázsiai autók általában az ISO 9141 szabvány protokollt használják a hibakód kiolvasásához.
A 16 pólusú csatlakozó bekötése alapján beazonosítható, hogy milyen protokollt használó gépjárművel van dolgunk.
Az általam használt diagnosztikai berendezések:
Bosch KTS
Bosch KTS 560
Professzionális vizsgálóberendezés modern járműelektronikákhoz
A gépjárművekben egyre nagyobb számban előforduló elektronikai alkatrészek minősített diagnosztikát igényelnek. Még az egyszerű javítási és karbantartási munkálatokhoz is vezérlőegység-diagnosztika szükséges. E célból a Bosch KTS sorozata – a hozzáillő ESI[tronic] 2.0 szoftverrel – optimális lehetőségeket kínál arra, hogy számos rendszer a gépjárművön tesztelhető legyen.
Launch X431 PAD VII Elite + TSGUN TPMS programozó
Launch X431 PAD VII Elite
egy android alapú megbízható diagnosztikai program
A műszer 90+ százalékos lefedettséget nyújt az itthoni utakon előforduló járművek esetében. Sok más diagnosztikával ellentétben a Launch műszereitől a hibakódok olvasásán, törlésén, élő adatoknál sokkal mélyebbrenyúló diagnosztikai megoldást kapunk, gyári szinten tudunk vele illeszteni, programozni, speciális funkciókat elérni. Professzionális megoldás mind amerikai, ázsiai és európai járművek terén.
VCDS
VCDS
Ross-Tech VCDS ®
Windows alapú diagnosztikai szoftver Volkswagen, Audi, Seat, Skoda gépjárművekhez.
A Ross-Tech VCDS ® (korábban VAG-COM Diagnostic Software) több mint egy évtizede piacvezető szerepet játszik a VAG csoport gépjárművek márkafüggetlen diagnosztikájában.
OP-COM
OP-COM
a megbízható Windows alapú Opel diagnosztikai program
Az OP-COM egy hazai fejlesztésű, teljesen magyar nyelvű Windows alapú diagnosztikai program, amely ma már nélkülözhetetlen a hibák gyors, és pontos behatárolásában. Több mint hét éve piacvezető szerepet játszik az Opel gépjárművek márkafüggetlen diagnosztikájában.